Lisa is gewoon…anders

lity boek cover lisa

Inkijkpagina's (PDF)

Mijn Droomspeelboek

lity boek cover speelboek

Inkijkpagina's (PDF)

Nu bestellen

Waar gaat het over?

Lisa is gewoon…anders is een leesboek voor kinderen van 5-10 jaar.

Lisa gaat niet graag naar school omdat ze wordt gepest. Daar wordt ze erg verdrietig van. En ze voelt zich alleen op school.

Op een keer droomt Lisa dat ze ergens buiten loopt, en dat er zomaar vanzelf dieren naar haar toekomen. De dieren kunnen Lisa verstaan, en ze kunnen terugpraten. Het worden haar droomvrienden. Niet alleen in haar droom, maar ook overdag. Ze kunnen Lisa ergens mee helpen. Bijvoorbeeld bij het vinden van een vriendinnetje op school. En ze helpen Lisa ook als ze op school gepest wordt. Lisa ontdekt dat magie echt bestaat!

In het speelboek Mijn Droomspeelboek! kunnen kinderen de verhaaltjes van Lisa hun eigen draai geven. Door het beantwoorden van vragen maken ze, op hun eigen manier, de verhaaltjes af.

In 17 korte, eenvoudige beeldspelletjes (meditaties) gaan kinderen zelf aan de slag met hun verbeeldingskracht. Ze leren 'kijken met hun ogen dicht'. (Net als Lisa in Lisa is gewoon...anders.) Ze maken in hun verbeelding een eigen droomwereld waarin zij zich veilig en vrij voelen.

Wat is een Droomwereld?

Een droomwereld is altijd buiten in de frisse lucht. Je komt er planten, bomen, water en dieren of andere wezens tegen. Alles leeft, praat en luistert. Een droomwereld kun je voelen in je lichaam! Het ontspant. Kinderen kunnen hun verhalen vertellen aan hun droomwereld en hun eigen antwoorden krijgen. Immers de droomwereld is door henzelf gecreëerd. Na de meditatie is er in het speelboek voldoende ruimte om te schrijven, tekenen en te kleuren over hun belevenissen van de beeldspelletjes.

Op een speelse manier leren omgaan met je spanningen

Kinderen van 5-10 jaar voelen de spanningen in hun omgeving haarscherp aan, maar ze kunnen er vaak geen woorden aan geven. De spanningen uiten zich in hoofdpijn of buikpijn. Ze zijn erg druk, of worden juist verlegen en trekken zich liever terug. Meestal geven kinderen hun spanningen aan via ‘onaangepast’ gedrag wat vaak weerstand oproept van de omgeving. Door de meditaties en de tekeningen in het speelboek vinden ze hun eigen droomwereld waar ze op terug kunnen vallen in moeilijke situaties en kunnen ze zich uiten.

Je kunt het ook samen doen!

Omdat kinderen hun spanningen niet kunnen verwoorden begrijpen de ouders of leerkrachten ook niet altijd wat er omgaat in het koppie van het kind. Dan is het zo fijn om samen de beeldspelletjes te doen en te tekenen. Door vragen te stellen over de tekening wordt het een en ander duidelijker.

Samen beeldspelletjes doen en tekenen is een heerlijk kwaliteitsmoment met je kind!

 

Nu bestellen

 

Wat kunnen kinderen, ouders en/of leerkrachten hier mee?


De combinatie van beide boeken is een methode voor kinderen waarin ze
• Om leren gaan met hun dagelijkse spanningen.
• Moed en vertrouwen krijgen om zich te uiten
• Zich sociaal-emotioneel kunnen ontwikkelen
• Hun daadkracht kunnen ontwikkelen omdat de droomwereld een veilige omgeving is.
• Hun creativiteit en vindingrijkheid ontwikkelen
• Zichzelf centraal mogen stellen in hun eigen wereld
• Terug kunnen vallen op zichzelf in moeilijke situaties
• Hun eigen autonomie en identiteit vinden.
• Schrijven ontwikkelen
• Tekenen ontwikkelen


Deze methode kan
• Thuis gebruikt worden. Wat is er nou leuker dan samen met je vader, moeder of verzorger te mediteren, schrijven, tekenen en kleuren?
• Het is een kwaliteitsmoment van ouder-kind waar ze zich met elkaar op een bijzondere manier kunnen verbinden. Ouders kunnen aan de hand van de tekeningen, de antwoorden en het delen van ervaringen hun kind op een andere manier leren kennen.
• Als een kind met spanningen rondloopt die de omgeving niet helemaal begrijpt is deze methode geschikt om elkaar beter te bereiken.
• Op school gebruikt worden. In het boek Lisa is gewoon…anders wordt Lisa gepest op school. Op scholen kan het boek gebruikt worden tegen pesten. Maar er kunnen ook andere spanningen in de klas zijn. Denk bv aan de Corona perikelen, faalangst, competitie, kinderen die te veel op de voorgrond zijn en kinderen die zich te veel terugtrekken. Deze methode kan leerkrachten helpen om meer inzicht in het kind te krijgen (ipv de spanningen van het kind zelf in te vullen) en het kind de ruimte te geven om met eigen oplossingen/antwoorden te komen. Hoewel kinderen zelfstandig mbv een QRcode de meditaties kunnen beluisteren is de betrokkenheid van een volwassene nodig voor het kind om te kunnen delen wat het wil.

Energiereading en -healing

Jij bent uniek!

Maar waar ben je dan uniek in? En hoe kun je gaan voelen wie jouw unieke zelf is? Waarom kom je die obstakels in je leven tegen? Je wil méér uit je leven halen!

 

Cursussen

Wil je zelf aan de slag? Leren hoe je beter met je energie om kan gaan? Wil je leren hoe je je eigen dier of andere dieren kan helpen?

Nieuwsbrief

Wil je af en toe een tip ontvangen voor je persoonlijke ontwikkeling of over je omgang met dieren?

Meld je dan aan voor de nieuwsbrief en ik houd je op de hoogte!